van Champing naar Badaling - Reisverslag uit Badaling, China van Piet, Roy, Thea en Ella - WaarBenJij.nu van Champing naar Badaling - Reisverslag uit Badaling, China van Piet, Roy, Thea en Ella - WaarBenJij.nu

van Champing naar Badaling

Blijf op de hoogte en volg Piet, Roy, Thea en Ella

03 Augustus 2014 | China, Badaling

Zondag 3 augustus van Champing naar Badaling (via de Mingtombs) 57 km
Zelfde weertype: bewolkt 32 graden.
Lokaal hotel in Badeling: kamer 225 Yuan

Gisteren besloten om eerst naar de Ming Tombs (keizerlijke graven) te gaan. Of er dan nog tijd is om naar Badeling te fietsen, zien we dan wel. We hoeven pas om 14.00 uit te checken en dat geeft wat speling. Fietsen om 08.30 richting Ming Tombs. Al na 2,5 km staan we voor de ticketoffice en kopen kaartjes (35Yuan) om over de dodenweg te lopen die uiteindelijk leidt naar de hemel. Het is een prachtige wandelpad (over marmer) met aan weerszijde levensgrote beelden. Deze beelden staan per paar tegenover elkaar opgesteld: kamelen, olifanten, paarden, mytische figuren, daarna komen de dienaren en beambten van de keizer. Achter deze beelden rijen van lage treurwilgen met een hemels muziekje op de achtergrond.
De meute chinezen zijn we nog even voor. Het pad is 1.5 km lang. Aan het eind van het pad is een hemelse poort. We wandelen terug en pakken de fiets om naar de Tombe van Dingling te fietsen: 5 km verder. De weg er naar toe is smal, geen fietspad en je wil niet weten hoeveel touringcars rakelings langs je heen scheren.
Dacht even ik graaf hier mijn eigen graf. Gelukkig heben we wind mee en met een behoorlijke snelheid zijn we snel bij de Tombe van Dingling. Er liggen verschillende tombes verspreid in het landschap. Maar deze hebben ze in de jaren'50 opengesteld. Stallen onze fiets, kopen een ticket (65 Yuan) en ook hier een breed marmerpad met om je heen cipressen. In het midden een levensgrote gebeeldhouwde deur. Als er een groep door heen gaat, gillen ze een of andere spreuk. Vervolgens verdwijn je door eerst honderden trappen af te dalen het onderaards gewelf in. Je ziet in vitrines wat vazen staan, maar dat is op een hand te tellen. In het achterste gewelf staan dan de rode kisten in allerlei formaten. Er liggen hier 16 keizers begraven van de Ming dynastie. De kleinere kisten zijn voor de bezittingen die mee het graf in werden genomen. Verder ligt er een enorme lading geld die mensen offeren! De gewelven zijn inmens groot en niet goed voor te stellen als je er niet geweest bent. We lopen terug en kolonnes Chinezen hebben inmiddels bezit genomen van de wandelpaden. Omdat alles vlotjes verliep besluiten om naar Badeling te fietsen (35km). Eten op de hotelkamer nog de bekende Potmie en gaan op pad. Het is drukkend weer ! De eerste 20 km gaan vlotjes. Maar de laatste 15 km krijgen we toch wel voor onze kiezen. Langzaam kruipt de weg omhoog met af en toe een stijging van 7%. We hebben 6 liter water en zoete drankjes bij ons! Ik moet als eerste lossen, maar mijn trouwe maatje blijft achter me hangen (psychische ondersteuning, haha). El en Piet staan elke keer trouw op veilige punten op ons te wachten. De Grote muur zie je vaak op duiken. De weg zou prachtig zijn, ware het niet dat we aan de ene kant langs een vierbaansweg fietsen (gescheiden door een hekwerk). De weg waarop we fietsen is bochtig, mooi geasfalteerd maar geen gescheiden fietspad met ook hier honderden touringcars die toeristen brengen naar de Grote Muur en de Ming Tombs. Het is gevaarlijk, een rot herrie en zwaar. Na 3 uur zwoegen en echt helemaal drijfnat komen we bij het eindpunt aan: Badeling (de plek waar je de Grote Muur gezien Moet hebben). Al snel zien we een hotel: hoera, die nemen we...dus niets...is geen hotel meer! Een jongen vertelt dat hier geen hotels zijn en je alleen bij locals kan slapen.Hij brengt ons naar een politieman die iemand kan bellen! Na 5 minuten komt er een scootertje aan en wij er achteraan. We fietsen een authentiek leeg dorp binnen. Er wonen nog een paar mensen, waaronder de familie waar we nu slapen. Rondom de binnenplaats waar ook hier weer een rotzooi (mensen ruim toch eens wat op!) hebben ze een aantal kamers: 2 bedden, oude tv, wel een waterkoker, douche en zittoilet. We kunnen hier eten....rond 08.00 zitten we moe en mak, maar tevreden (we hebben het toch maar gefikst) aan de chinese dis. Rond 11.00 vallen onze ogen dicht.

• 04 Augustus 2014 - 11:45

Gerda Van Der Roer:

En dan maken we ons wel eens zorgen om onze kinderen als ze verre reizen maken, maar ik geloof dat we weer blij moeten zijn als jullie heelhuids terug komen. Gelukkig zijn jullie met zijn vieren.
    Wel jammer dat het zo heiig is, voor zowel de foto's als de benauwdheid van het weer.
    Maar zoals je al zegt, jullie flikken het toch maar wel iedere keer.
    Wat een belevenis!
    Nu weer een grote aardbeving in china (provincie Yunnan). Hopelijk is dat ver bij jullie vandaan.

groeten,
    Jan Piet en Gerda

• 06 Augustus 2014 - 12:10

José:

Ik ga er maar vanuit dat jullie PRET in China hebben. Ik houd mijn hart vast als ik dit allemaal lees. Maar ja, wie A zegt, moet ook B zeggen en halverwege op de dag kan men natuurlijk niet stoppen. Maar natuurlijk geniet ik mee door de gezellige verhalen.

Gr,
    José