Pingyao naar Huozhou - Reisverslag uit Huozhou, China van Piet, Roy, Thea en Ella - WaarBenJij.nu Pingyao naar Huozhou - Reisverslag uit Huozhou, China van Piet, Roy, Thea en Ella - WaarBenJij.nu

Pingyao naar Huozhou

Blijf op de hoogte en volg Piet, Roy, Thea en Ella

16 Augustus 2014 | China, Huozhou

Zondag 17 augustus. Pingyao naar Huozhou

Soms loopt het anders dan je denkt en ook dit is zo'n dag.
Op het gebruikelijke tijdstip staan we kant en klaar om ons mooie guesthouse te verlaten. Mr Deng, de eigenaar van dit verblijf vraagt nog even wat het doel is vandaag, waarop Ella nog even vraagt hoe de wegen zijn (naar aanleiding van wat wij gisteren zagen en mijn twijfel of we dit wel moesten doen). Het antwoord was weinig hoopvol: zwaar verkeer, je komt door een steenkoolgebied en mensen komen zwart bij hem aan!! Unaniem besluiten we om te proberen met een busje dit gedeelte van het traject over te slaan. Mr Deng regelt het pijlsnel (120 euro)en binnen driekwartier rijden we Pingyao uit in een minibusje. Volgens mr Deng zou de weg na Linfen wat beter worden. We rijden prachtig over een stille 6 baansauto weg, de G5, naar ons eindpunt. Auto's hebben een verschillend nummerbord (kleur). De kleur bepaalt hoe hard je mag rijden. Onze bus mag maar 80 km!
De G5 is mooi aangelegd met een klein park als middenbern en slingert tussen de bergen met een paar tunnels. Geen vrachtauto te zien! Na 2 uur rijden worden we afgezet na de tolgate. Fietsen hebben op elkaar gelegen en we houden ons hart vast voor de schade: valt mee: wat lak er af en een afgebroken kettingkast bij Piet (zit met een tieripe weer aan elkaar). We fietsen de snelweg af en nemen de S223.
Je gelooft het of niet maar het is een stroom van vrachtwagens, toeterend en wel.
Mondkappen worden opgezet en gelukkig met wat wind in de rug fietsen we met een gemiddelde snelheid van 19 km per uur naar ons einddoel Xinping (66km).
Het is zwaar bewolkt met af en toe een spatje regen. Je komt door stoffige, vieze dorpen waar we met enige moeite nog een eethuisje vinden voor een miesoepje en de gebruikelijke fotosessie. Ook hier weer aardige mensen die meteen voor je klaar staan! Buiten was je je handen in een teil op een standaard en de thee staat ondertussen weer klaar. Dan nog 20 km doortrappen en we zijn in Xinping. Het is een wat grotere stad met een gotische kerk en een pagode. Regelen een hotel voor 18 euro (150 Yuan) per kamer. Boven gekomen kijken we in de spiegel en ja hoor......een zwarte stoflaag ligt op ons gezicht!! Staan langdrurig onder de douche en met 2x shampoo in je haren, redt je het niet! Om half 7 wandelen we de stad in: de pagode is gesloten, maar er is wel een kermis. Ook apart: een zandbak vol met zwarte rijstkorrels waar kleintjes in scheppen. Grote opblaaszwembaden waar men met opgetrokken broekspijpen door heenloopt. Ook is er een podium waar groepen kinderen hun streetdancekunsten laten zien op een groot verlicht podium onder het oog van een groot publiek! We eten in een lokaal tentje waar er speciaal voor ons gekookt werd: gefrituurde boontjes, vleesreepjes en mie in de vorm van een hete pan soep! We werden hier vermaakt door een stamgast die met ons wilde proosten: dat hield in hij een klein glasje bier en Roy en Piet een groter en dan in een teug opdrinken: welcome in China..I am your friend!

• 18 Augustus 2014 - 17:58

Gerda Van Der Roer:

Ik had toch op zijn minst wel een foto van "zwarte Piet" verwacht, maar dat valt dus tegen.
    Wij gaan woensdag maar "gewoon"naar Frankrijk. Hopelijk zit het weer een beetje mee, maar acht ja jullie gaan heel ver en krijgen ook wel eens een buitje.
    Gelukkig heeft de camping wifi en hoef ik jullie verhalen niet te missen.
    Vandaag in de trein 5 achter elkaar kunnen lezen, ik was ZO in GOUDA.

groetjes voor jullie alle4

JP en Gerda