Taiyuan - Pingyao, 103 km - Reisverslag uit Pingyao, China van Piet, Roy, Thea en Ella - WaarBenJij.nu Taiyuan - Pingyao, 103 km - Reisverslag uit Pingyao, China van Piet, Roy, Thea en Ella - WaarBenJij.nu

Taiyuan - Pingyao, 103 km

Blijf op de hoogte en volg Piet, Roy, Thea en Ella

13 Augustus 2014 | China, Pingyao

Woensdag 13 augustus, Taiyuan - Pingyao, 103 km

Vroeg op want we wilden nog een keer genieten van het heerlijke ontbijt. Dus weer spek met gebakken eieren. Voor mij lekker toast gezond (ei, sla, tomaatje,komkommer) en nog een met jam. 8.15 uur zaten we op de fiets, uitgezwaaid door het keurige personeel. Zo'n hotel zullen we niet zo snel meer treffen. Nu de grote miljoenenstad nog uitfietsen. Prima te doen, we gaan over de fietspaden samen met de andere honderden fietsers en elektrische brommertjes. Ze hebben hier trouwens ook het fietshuursysteem. Overal staan de huurfietsen (in de kleuren van de postcodeloterij) in de stallingen. Deze kun je pakken met een speciaal pasje. Prima systeem, er wordt heel veel gebruik van gemaakt. Oversteken op de grote kruisingen blijft goed uitkijken, ook al is het groen dan komt het verkeer nog van alle kanten, maar zolang je maar met de stroom meefietst gaat het goed. Het was totaal nog 12 km fietsen eer we echt de stad uitwaren. Gisteren was het ong 16 km, dus totaal moet je dus 28 km fietsen om deze stad te doorkruisen, niet voor te stellen zo groot, afstand Gouda - Den Haag, en dan allemaal woontorens, bestaand en ontelbare in aanbouw Je vraagt je af wie moet hier allemaal komen wonen, en hoe krijgen alle mensen een baan? Daarna moesten we de G108 weer een stukje trotseren. Het weer is prima zo'n 28 graden, wind een beetje mee, dus beetje doortrappen en dan zijn we er snel van af. De omgeving is niet zo mooi, beetje saaie weg, plat, veel maisvelden en af en toe toch iets vreemds om te zien. Zo zien we een azijnfabriek, opslagplaatsen voor oud hout, dat uiteraard weer vervoerd moet worden door kleine stinkende knetterwagentjes (met een tweetaktmotor). We nemen een pauze en eten perzikken en druiven. Vervolgens trappen we dapper door over stillere weggetjes. We gaan snel vandaag, om 13.00 uur hadden we er al 75 km op zitten. Met de lunch, in een weer nieuw in aanbouw zijnde stad, kwam er een dreigende onweersbui opzetten. Gelukkig ging deze bui net achter ons langs. Na een uurtje verder trappen kwamen we bij Pingyao. Een oude ommuurde stad, dat we morgen gaan bekijken. Hotel gevonden, nadat we voor het eerst een aantal keer bakzeil haalde, geen kamers. Gelukkig, dit is een vrij nieuw hotel, dichtbij het centrum. We hebben expres geen hotel in het centrum genomen. Dit zijn nl hotels en guesthouses in leuke traditionele huizen, maar zij hebben allemaal een zgn kangabed (een harde plank). Daar hadden we dus geen zin in. Zoals bij enkele recensie stond "extremely uncomfartable!" Voor het eten zijn we de oude stad binnengelopen. Voor de stadsmuur stonden allerlei stalletjes met lekkere etenswaren. Eerst hebben we een soort hamburgerbroodje geprobeerd met gefrituurd gehakt erin. Smaakte best lekker. Toen een paar spiesjes, ontzettend gekruid en daarna nog een soort pizza, die in stukjes werd gehakt en in een bruin zakje werd gedaan. We kregen allemaal een prikkertje zodat we soort zakje patat hadden maar dan met een pizzakoek. Daarna de stad in en wat langs toeristische kraampjes geslenterd. Restaurant opgezocht, wat kleins gegeten en vervolgens moe en voldaan naar bed.