Eerste kennismaking met Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Piet, Roy, Thea en Ella - WaarBenJij.nu Eerste kennismaking met Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Piet, Roy, Thea en Ella - WaarBenJij.nu

Eerste kennismaking met Beijing

Door: Thea

Blijf op de hoogte en volg Piet, Roy, Thea en Ella

20 Juli 2014 | China, Peking

19 juli
Na een gelukkig goeie vlucht zetten we wederom voet op chinese bodem. Bijzonder bijkomstigheid was dat we in Abu Dhabi gecondoleerd werden met het verlies van zoveel landgenoten! Dee fietsen kwamen behalve een krom remblokje (wonderbovenwonder hadden we een extra bij ons) ongeschonden uit het vliegtuig. Met een bus, geschikt voor 12 personen, werden we na een half uur rijden, afgeleverd bij het hotel. Gaf nog even wat voeten in aarde (niemand spreekt Enegls of ze doen als of)omdat de gereserveerde kamers vergeven waren. We hadden dus 2 kleine sobere hokken. Morgen krijgen we de andere kamers!
Nadat de fietsen weer in fietsstand gezet waren, zijn we met de fiets vertrokken naar het Gebied waar de Olympische spelen zijn gehouden. Vlakbij het hotel en met de fiets is een beetje om, niet vervelend. Het is bloedheet en moeten even wennen aan deze warme klamme deken. We bekijken het grote stadion en fietsen verder met wat omwegen naar het olympisch zwembad en het vogelnest. Je kan er alleen lopend komen en dan over een soort boulevard met duizenden chinezen..
Daarna nog een restaurant opgezocht, lekker gegeten en vermoeid in bed gestapt.
Het zijn nog wel precies dezelfde keiharde bedden als 2 jaar geleden.

20 juli
Besloten werd, na een hele studie van plattegronden en de LP, dat we eerst naar de Lama tempel gaan, vervolgens naar het plein van de Hemelse Vrede en als toetjes de verboden stad. En dat alles met de metro. Na enige studie van de metrokaart, lukte dat bijzonder goed. Ritje kost ongeveer 15 eurocent. Als je boven de de grond komt, ben je je kaartje kwijt en moet je voor de volgende rit weer kaartjes kopen.
De metro's zijn bijzonder vol en soms sta je al haringen in een ton te wachten tot je er weer uit kan. Het is wel lekker airco dus dan kan je weer even opdrogen!
De Lama tempel is een complex met oude boeddistische tempels. Het plein is onwijs groot en indrukwekkend. Vanaf dit plein loop je naar de verboden stad(1 km). We hebben een gids in de arm genomen, zodat we toch wat meer horen en zien. Je wil niet weten hoeveel mensen ook hier zijn. Maar omdat het allemaal zo onwijs groot en breed is, heb je er geen last van. Je loopt hier 2 km lang van het ene plein naar het andere plein. Je slentert door poorten en bewonder het paleis van de keizer, de keizerin, het paleis waar er getrouwd wordt etc. Na 2,5 uur staan we aan de noorduitgang en nemen we afscheid van de aardige gids en besluiten nog naar een tempel te lopen waarvoor je eerst honderden trappen moet besteigen. Het uitzicht is magnifiek, omdanks de smog die over de stad hangt. Met de metro nog naar de zijdemarkt. Maar dat is, bleek achteraf, eigenlijk gewoon een afdeling SILK in een warenhuis. Wel heel veel soorten zijde, prachtig van design! Vervolgens weer de metro in en op zoek naar een restaurant waar je speciaal eend kan eten. De boys smullen ervan en El laat het zich, tot mijn verbazing, ook lekker smaken. Er is ook nog eendensoep, lekkere broccoli en rijst. Inmiddels is het half 10 en dan ben je nog 1 uur aan het reizen tussen allerlei lijnen en metrotreinen. Ook onder de grond moet je behoorlijke afstanden afleggen, maar voordeel is dat het er koel is of er blaast een stevige wind door de tunnels. Na een dag van 8.00 tot 22.30 vinden we dat we ons bed maar eens moeten opzoeken! Kamerprobleem is trouwens opgelost...we hebben wat meer ruimte. Morgen fietsen met een gids door de Hutongs...we zijn benieuwd.
Groetjes Thea (en natuurlijk Piet, Ella en Roy)

• 20 Juli 2014 - 19:34

Gerda Van Der Roer:

Fijn om iets van jullie te horen (lezen). Na alle ellende van de laatste dagen met het neergestorte toestel lijkt me het toch niet echt ontspannen vliegen, ook al gebeurt zo iets nooit 2 x achter elkaar.
    Jullie hebben al een druk programma achter de rug en dat zo op de eerste dag.
    In het zuiden van China is weer een cycloon aan de gang, maar daar hebben jullie geen last van.
    Heel veel plezier, en tot het volgende bericht!

• 21 Juli 2014 - 08:32

José:

Fijn te horen dat jullie een goede vliegreis hebben gehad en weer veilig aan de grond staan. Alweer heel wat gezien en gelopen. De nodige tempels bezocht en ik neem aan dat jullie daar ook een gebedje hebben achtergelaten voor een goede, veilige super gezellige fietsreis. Moet lukken met z'n vieren.
    Ik kijk weer uit naar het volgende verslag. Mama zal ik op de hoogte houden als er weer een verslag geschreven is. Bij mij binnen zijn er nog steeds tropische temperaturen, buiten is het wat afgekoeld.
    Gr,
    José

• 21 Juli 2014 - 09:39

Cinthya:

Gelukkig veilig aangekomen! Is dus niet altijd vanzelfsprekend...
    Maar jullie gaan er wel direct tegenaan zeg! Ja zou zonde zijn als je het niet deed... zoveel te zien dus!!
    Thea, hou je wel een beetje rekening met je knie...?! 'Honderden trappen lopen' lijkt me niet echt bevorderlijk voor je knie... (ha ha, alsof ik je moeder ben...).
    Heeeeel veel plezier daar in China!! Ik kijk uit naar de komende verslagen!
    Groetjes, Cinthya

• 21 Juli 2014 - 12:59

Karen:

Superleuk om te lezen dat alles goed gaat en jullie weer helemaal back in China zijn! Het avontuur kan beginnen! :) Smaakt het chineze bier nog steeds goed ;)? Dat metro verhaal ook! Heb daar wel s foto's van gezien, zal wel een hele ervaring zijn geweest zo opgepropt met 1000 chinezen in een metro haha! Heel veel plezier, succes met de eerste echte fietsdag morgen en ik kijk uit naar volgende verhalen! Dikke kus en knuffel, Karen!!!