Hoe wij fietsen over de vluchtstrook - Reisverslag uit Wenchuan, China van Piet, Roy, Thea en Ella - WaarBenJij.nu Hoe wij fietsen over de vluchtstrook - Reisverslag uit Wenchuan, China van Piet, Roy, Thea en Ella - WaarBenJij.nu

Hoe wij fietsen over de vluchtstrook

Door: Thea

Blijf op de hoogte en volg Piet, Roy, Thea en Ella

11 Augustus 2016 | China, Wenchuan

Van Gu'ergouzhen naar Wenchuang: 86 km, licht dalend maar stevige tegenwind.
Na een paar dagen van bewolkt weer en niet warmer dan 23 graden overdag ( voor ons is dit fris wer op de fiets), was het heerlijk om het zonnetje te voelen.
Fietsen de weg verder af, waar we gisteren gestopt zijn en de hele dag opnieuw door een imposant berggebied. We zijn omringd door bergtoppen van meer dan 5.000 meter. Links of rechts wordt er verder gegaan met het aanleggen van een snelweg. Overal worden er tunnels geboord, pijlers staan in de kolkende rivier. Op verschillende plaatsen staan hele cementfabrieken en ook zie je veel containerwoningen waar de werknemers bivakkeren. Wat een imposante wereld is het hier. we stoppen nog bij een oud Tibitaans dorp met wachttorens. In veel huizen zijn nu guesthouses gemaakt. We lunchen daar met een kop mie soep en tomaten. Later dan ingeschat komen we aan in Wenchuang. Hotel is snel gevonden. Dit is de stad waar 8 jaar geleden een geweldige aardbeving plaatsvond. En dit gebied het episch centrum was. Nog even wezen kijken naar jet memorial plein waar weer volop gedansd werd. De oudere mensen dragen hier nog veel traditionele kleding: witte of zwarte tulband, blauwe jurk met een schort. Soms hebben ze geborduurde schoentjes eronder. Wandelen door naar de rivier waar een aardig restaurantje is: eten nu varkensvlees met kastanjes; tomaten met ei; mais met peper! Wandelen terug over een oude verlichte brug, drinken nog samen een wijntje en duiken ons bed in. Morgen op het gemak weg: is maar 60 km en weg licht dalend.

Dan nog even iets over wat je meemaakt over een dag fietsen op de vluchtstrook van een tweebaansweg:
-Prachtige flora: van mini vlinderstruiken tot wilde clematis; van Chinese rozen tot herfstanemonen.

- elk stukje grond wordt benut; grote chinese kolen, veldjes vol selderijplanten etc. Als fietser genoeg te zien dus.

- voortdurend auto's die luid op de claxon drukken. Bussen doen dat nog 2x erger en langer.

- vaak moet je geparkeerde auto's omzeilen.

- oppassen dat ze niet opeens hun portier opengooien of dat tegemoet komend verkeer elkaar gaat inhalen, dan wordt onze fietsstrook echt een vluchtstrook!
- hele dag zwaaien en Hello of Nihao roepen.
- op de vluchtstrook ligt van alles: stenen, rioolbuizen, grote keien. Wat zijn wij blij met al die oude veegvrouwen, nu pas realiseren wij ons hoe fijn is als de vluchtstrook schoon is.

- Ook honderden stalletjes waar van alles te koop is. Het is nu pruimentijd! Alles vaak uitgestald op de vluchtstrook!
- vaak stof, zodat de bewoner lekker zijn waterslang gebruikt. Als je niet uitkijkt krijg je een douche.
- ook was er iemand die bakken water uit zijn huis gooide. Konden we net ontwijken door hard te roepen.
- als de vluchtstrook bijna geen strook meer is, moet je constant de kattenogen ontwijken.
- dan zijn er nog de talloze gaten en gekke verhoginkjes die ontweken moeten worden.
- dit alles gaat allemaal goed omdat we in trein formatie fietsen en de kopman aanwijzingen geeft met zijn handen.

- tot slot doe we de sanitaire stop aan de kant van de weg, achter de bosjes. Dit is frisser dan de openbare toiletten
- ondanks alles genieten we volop!!