Van Lanzhou naar Yongjing - Reisverslag uit Lanzhou, China van Piet, Roy, Thea en Ella - WaarBenJij.nu Van Lanzhou naar Yongjing - Reisverslag uit Lanzhou, China van Piet, Roy, Thea en Ella - WaarBenJij.nu

Van Lanzhou naar Yongjing

Door: Thea

Blijf op de hoogte en volg Piet, Roy, Thea en Ella

28 Juli 2016 | China, Lanzhou

Donderdag 28 juli - Lanzhou naar Yongjing - 77 km; om 7.30 22 graden; om 16.00 40 graden!
Na rijp beraad werd er besloten dat we om 06.00 opstaan, 06.30 ontbijten, 07.00 weg...liep iets uit 07.15 fietsten we over de boulevard de stad uit. Iedereen is al in rep en roer. ..Lanzhou met 2,2 miljoen inwoners is al lang wakker. De gele rivier stroomt langs de Boulevard en tussen de rivier en de weg waar wij fietsen is een brede strook waarop van alles gebeurd: stijldansen, ochtendgymnastiek (op K3 muziek), Tai Chi, hardlopen, achteruitlopen (waar is dat goed voor ?), andere vreemde oefeningen vooral door mannen: hard op je eigen armen slaan, of heel hoog gestrekt je been in de lucht. Dan zijn er nog de werkende mensen: oude vrouwen die de stoep vegen (mega bezems en als je niet uitkijkt vegen ze je fiets mee), die de grasperkjes ontdoen van onkruid, mannen met eenvoudige snoeischaren die er lustig op los knippen. Dan staan er mobiele badmintonnetten opgesteld en hoor je de gezellige meppen van de badmintonners. En oh ja, de strook tussen weg en het sportieve gebeuren wordt gescheiden (20 km lang) door een wit spijltjes hek en je gelooft het niet, maar daar zijn ook vrouwen bezig met grote lappen die hekken schoon te poetsen. Ook rijden er een soort scootmobiels met een bakje achterop die papiertjes etc oppikt. Dus je snapt de eerste 20 km was er genoeg te zien.
Langzaam verdwijnt deze mega stad uit ons gezichtsveld en draaien we de weg op die ons over een bergrug van 2330 meter moet gaan brengen: 20 km klimmen met stijging van 3/4%. Moet eerlijk bekennen dat ik er tegenop zag (kan ik dat wel?). Er was redelijk veel vrachtverkeer die veel opwaaiend stof veroorzaakte. Binnen know time had je een droge mond/keel. De mondkapjes werden uit de tas opgevist. Even lijkt dat wat, maar is toch ook benauwd.. Dan maar wat stof. We zien de aangelegde terrassen hoog tegen de heuvels liggen. Prachtig! Ook nu moet ik eerlijk bekennen dat het voortdurend in de klimmodus staan mij weinig de kans geeft om relaxed om me heen te kijken. Mijn fietskameraadjes doen het beter. Ik raak wat achterop maar altijd laat iemand zich wat afzakken voor de morele ondersteuning! We drinken regelmatig en rond 12.00 geeft El het sein dat het tijd wordt om te lunchen.

We eten het brood op dat we gisteren in een Chinese bakkerij hadden gekocht (die bakkerijen zie je steeds vaker), maar echt brood bakken hebben ze nog niet in de vingers. Maar als er niets anders is, ben je heel blij met dit!
Na een half uurtje werd het sein gegeven van 'jongens we gaan weer'. Vergeet nog te vertellen dat er een rood autootje meereed. Hij filmde ons uitvoerig en reed dan weer met een slakkengangetje door. Keerde dan weer ergens en hup dan zat ie weer achter of langzaamrijdend naast ons. Op een gegeven moment zagen we hem stoppen en toen zette hij 4 flesjes limonade op de rand van de vluchtstrook neer! Ons water was inmiddels bijna op het kookpunt dus dit kwam heel goed uit. Goed gekeken of de flesjes goed dicht zat, want overal heb je rare snuiters! Die bleken goed dicht en de koude drankjes werden vlug naar binnen geklokt. Maar wie blijft er nu km's lang achter of voor fietsers rijden. Uiteindelijk toen we bijna bij het hoogste punt waren, kregen Piet en El nog bessen van hem, waarna hij verdween. Nog even door een tunnel en dan begint er een heerlijke afdaling van 20 km. Nu is het volop genieten van het imponerende landschap. Langs de weg zitten hier de perzikverkopers. Perziken zijn klein en nog keihard. We gaan ze toch proberen. Bij 2 mannen stoppen en krijgen ze zelfs aangeboden. De man heeft 2 tanden in zijn mond en moet op een hele aparte manier aanstekelijk lachen. De perziken zijn zuur, maar als je dorst hebt, zijn ze toch best lekker.
Vlot fietsen we verder naar Yongjing en zien het hotel Super 8 al liggen. Worden hartelijk verwelkomd. Komen weinig buitenlanders hier want je bent een aardige bezienswaardigheid! Na de cup of soep time, gaan El, Piet en Roy de stad verkennen. Ik kies nog voor een uurtje herstel. Rond 19.00 gaan we bij de buren eten die spinazie, ei met tomaat, kip met pinda's voor ons maken inclusief thee en bier voor 6 euro p.p
De VPN verbinding is al dagen slecht waardoor we wat achterstand hebben!
Morgen naar Linxia.

• 30 Juli 2016 - 22:03

Lydia:

Leuk geschreven Thea, ik zie het zo voor me !

• 31 Juli 2016 - 07:19

Will:

Prachtig relaas! Geniet mee! Knap van jullie al dat fietsen (met fietstassen)!al die lui die jullie steeds filmen.....komt vast een item daar op tv......fietsende bleekscheten