Dinsdag 12 juli, Zhouzong naar Suzhou - Reisverslag uit Sjanghai, China van Piet, Roy, Thea en Ella - WaarBenJij.nu Dinsdag 12 juli, Zhouzong naar Suzhou - Reisverslag uit Sjanghai, China van Piet, Roy, Thea en Ella - WaarBenJij.nu

Dinsdag 12 juli, Zhouzong naar Suzhou

Door: Ella

Blijf op de hoogte en volg Piet, Roy, Thea en Ella

12 Juli 2016 | China, Sjanghai

Vroeg op voor onze tweede dag. Prima geslapen, hotel was verder keurig, meer heeft een mens egenlijk niet nodig. Ontbijt werd op de kamer genuttigd, yoghurt met cakejes en uiteraard thee en koffie. Gelukkig stond de vreemde man, mr Kleefan, niet onder het hotel te wachten. We stapten op de fiets en zaten meteen op de uitgestippelde route. Leuk uit de stad en verder best aardig landelijk weggetje langs rijstvelden. Het weer was goed wel warm en heel vochtig. Na half uurtje kwamen we toch op een bredere weg. In China zijn zelfs de op de kaart witte weggetjes vierbaans breed met brede vluchtstrook waar je dan op kan fietsen. Het getoeter klonk weer bekend in de oren. Het gebied waar we door heen peddelden was een merengebied, soms kreeg je het gevoel of je door de Nederlandse plassen fietsten, alleen was het water hier ook uitgestrekter. Het is een mooi gebied. Vroeger waren deze plaatsjes alleen per boot te bereiken. Nu is er echter overal nieuwbouw en worden er ook veel resorts gebouwd die allemaal bewaakt zijn. Je ziet dan ineens een bewaker kaarsrecht onder een parasol staan, arme jongen ! Het werd inmiddels al aardig warm. In Tongli, leuk waterstadje, was onze eerste stop. Heerlijke illy koffie gedronken met warme muffin. Fietsen gestald en toen wandeling gemaakt door het stadje. We moeten hier trouwens wel entree betalen. In tegenstelling tot Zhouzhang is dit plaatsje minder mooi onderhouden. We wandelen langs de straatjes waar de kanalen door heen lopen. In de kanalen wordt er druk gegondeld. In Tongli zijn er veel leuke bruggetjes waarvan er drie belangrijk zijn voor de plaatselijke bevolking. Met belangrijke gebeurtenis zoals bruiloft gaan ze hier overheen. Dit zijn de bruggen voor een goed welzijn, een goede carriere en een lang leven. De brug voor de carriere zijn piet en ik nog maar eens extra overheen gegaan. Na deze stop klommen we weer op de fiets. Maar er moest ook nog een binnenband gescoord worden. Piet zag een fietsenwinkel. hier gestopt, bleek niet de juiste winkel, verwezen naar de volgende en deze man bracht ons bij de uiterst behulpzame jonge giantdealer. Hij verkocht de juiste maat band met goede ventiel, maakte de km-teller van Roy en op de koop toe gaf hij onze fietsen nog een gratis beurt. Zo gingen we met een goed gevoel aan de laatste 25 km beginnen. Het werd alsmaar heter met een hoge vochtigheidsgraad zweetten we aardige straaltjes. Pet op gezet dat hielp een heleboel. Halverwege werd Thea niet zo lekker. We creerden een rustplek achter een bushokje. Net toen ze lekker lag kwam er een colonne grote wegwerkwagens aan met een hels kabaal. Rust was over. Na banaan en perzik en dit korte rustmomentje voelde ze zich weer goed genoeg om toch nog verder te gaan. Er wordt hier nog steeds heel wat afgebouwd. Allerlei flatwijken met brede autowegen ernaar toe. Na nog een korte stop bereikten we het centrum. We hadden gereserveerd in het Garden hotel. Laten er nu twee garden hotels zijn. het hotel waar we strandden was too much voor onze portemonnaie. Waar wij hadden gereserveerd was volgens de hotelmanager nog zeker 5 km fietsen. Daar hadden we ook geen zin in. Gelukkig was er in de buurt nog een ander mooi hotel, en de andere kon nog geannuleerd worden. leve booking.com.
Na douche de stad in, maar het was inmiddels al zo laat dat sightseeing er niet meer van kwam. We besluiten nog een dagje eraan vast te knopen. Kunnen we eens even wennen aan deze temperaturen en er is veel te zien in Suzhou.
Avondmaal: voor Piet en Roy eendenreepjes wat reepjes van de poten bleek te zijn. Niet zo'n succes. The en ik hadden daarentegen heerlijke sweet en sour, zijn lekkere reepjes van varkensvlees in een zoetzure saus met een korstje, verder rijst, broccoli, eieren met tomaten. Het kon weer bijna niet op de tafel. Het smaakte voortreffelijk. Op de hotelkamer uitgestippeld wat we morgen allemaal op de fiets gaan bekijken. Totaal km 51,5

• 13 Juli 2016 - 19:38

Marianne:

Zo, ik ben er eens voor gaan zitten. Alle verslagen vanaf t begin in een ruk gelezen. Vanaf het begin al een avontuur met dat vliegtuiggedoe. Voordeel dat jUllie nu toch in die beroemde moskee geweest zijn in Abu Dahbi.
    Jammer van die hitte. En nu op de fiets in een buitje door het Chinese plassengebied. Weer eens wat anders en ook leuk. Veel plezier verder.

• 14 Juli 2016 - 16:53

Ruud:

Ella en reisgezelschap. Wat een mooi avontuur en leuk om te lezen.