Verrassende dag in Lanzhou - Reisverslag uit Lanzhou, China van Piet, Roy, Thea en Ella - WaarBenJij.nu Verrassende dag in Lanzhou - Reisverslag uit Lanzhou, China van Piet, Roy, Thea en Ella - WaarBenJij.nu

Verrassende dag in Lanzhou

Door: Ella

Blijf op de hoogte en volg Piet, Roy, Thea en Ella

27 Juli 2016 | China, Lanzhou

Na het Chinese ontbijt gaan we lopend op pad om de omgeving van de boulevard van de gele rivier te zien. Het werd een verrassing. Er was een parkachtige omgeving en het was heerlijk kuieren langs de rivier. De gele rivier is een bruine snelstromende rivier, die heel wat kilo's leem mee sleurt. Hij ontstaat ergens in het Tibetaanse gebied en mondt uit in de Chinese zee. Je ziet geen scheepvaart of plezierjachtjes. Wat ze wel hadden waren speedboten en een vlot dat dreef op opgevulde schapehuiden. Daar kon je een stukje de rivier mee af. Wij hebben een tochtje met de speedboot gemaakt, omdat we dachten zo het waterrat beter te kunnen zien. Er lag een hele rij met van die speedboten. Laten wij nu net iemand uitgekozen hebben waarvan de boot weg was. Ongeduldig vroegen wij of er geen andere boot was. Met Chinese slimmigheid werden we alvast in de reddingsvesten gehezen en in een boot gezet. Die bleek het weer niet te doen en inmiddels kwam ons bootje er aan en konden we overstappen en op weg. Met razende vaat gingen we recht op het doel af, snel kijken en weer terug. Grappige ervaring maar krijgt van ons niet een must om te doen.
Voor de lunch kozen we een soort selfservice restaurant waar we de lokale noedelsoep met rundvlees hebben uitgeprobeerd. Met kunst en vliegwerk kregen we het voor elkaar. Lanzhou is nu niet de plaats waar veel toeristen komen, dus Engels wordt er bijna niet gesproken. We hadden een goed zicht op de keuken en konden zo goed zien hoe de noedels gemaakt werden. Een jongen kneedde het deeg, de volgende maakte er een show van trok het deeg uit elkaar, draaide het dan een slag, zo een paar keer en met een ferme slag op de aanrecht waren er noedels en werd dit in de hete pan gegooid. Leuk gezicht.
Na het eten zijn we op pad gegaan naar de witte pagode. Deze stond op een berg aan de andere kant van de gele rivier. Een aftands kabelbaantje bracht ons naar boven. We hadden wel even twijfels of dit wel verantwoord was ;-) . Eenmaal boven hadden we een prachtig uitzicht en moesten er weer een aantal trappen genomen worden om bij de pagode te komen. Een bijzonder exemplaar van leem, leek net gebakken, mooi tibetaanse muziek, hele serene rust. Wat anders als het eeuwig getoeter en herrie van de stad. met de kabelbaan terug. Nog op zoek naar de Witte wolken tempel, een taoistische tempel. Hier zijn nog een paar monniken, in het zwart gekleed en aparte muts op, actief.
Om terug naar hotel te komen, werden er diverse pogingen ondernomen om een taxi te krijgen, maar dit mislukte jammerlijk. Toen maar op goed geluk de bus, en waar de bus afsloeg er gelijk uit springen. Ook weer aparte ervaring.
's Avonds vlakbij het hotel gegeten, waar allerlei toeren uitgehaald moest worden om koud bier te bemachtigen. De flessen waren namelijk te snel geopend en deze waren lauw. In eerste instantie werden de flessen meegenomen om vijf minuten later terug, zogenaamd in de koelkast koud geworden, weer op de tafel gezet te worden. Dankzij Piet zijn inzet (meelopen naar de ijskast) lukte het toch om koud bier te krijgen. Zo beleven we iedere keer toch weer grappige dingen. Eten was lekker, maar niet echt bijzonder.
Waar we in deze streek tegenaan gaan lopen is het toeristische beleid van China. Niet alle hotels mogen buitenlanders accepteren. Aangezien er hier duidelijk minder buitenlanders zijn, wordt dit nog een uitdaging. DIt hotel heeft voor de volgende stad een hotel geboekt voor ons. Dus voor morgen opgelost. Ander probleem is het internet. Vandaar dat we niet elke dag een verhaal kunnen uploaden. We duiken vroeg in de wol , want morgen gaan we om zeven uur op de fiets .......

• 30 Juli 2016 - 19:00

Gerda:

Super snel bootje hoor!
    Wat fijn om te lezen dat alles voorspoedig verloopt en dat de fietsen ook weer heel zijn aangekomen.
    Ben benieuwd of jullie veel moeten gaan leuren om in een hotel terecht te komen.

groetjes,
    JP en GErda