Sightseeing Xi'an - Reisverslag uit Xi'an, China van Piet, Roy, Thea en Ella - WaarBenJij.nu Sightseeing Xi'an - Reisverslag uit Xi'an, China van Piet, Roy, Thea en Ella - WaarBenJij.nu

Sightseeing Xi'an

Door: Ella

Blijf op de hoogte en volg Piet, Roy, Thea en Ella

24 Juli 2016 | China, Xi'an

De vlucht met de Chinese maatschappij is goed verlopen en ook weer een ervaring. Voordat het vliegtuig vertrok stelde het cabinepersoneel zich in gelid op en met een lichte buiging werd ieder personeelslid voorgesteld. Met wat vertraging landden we om half twaalf 's avonds op Xi'an airport. Toch een vreemd gevoel het vliegveld waar we twee jaar geleden in a hurry naar huis zijn gegaan. Taxi naar het hotel en half twee lagen we in ons mandje. Lange dag dus.
Zondagochtend iets later aan het ontbijt en daarna Xi'an bekijken. Het hotel blijkt midden in het ommuurde centrum te liggen, prima uitgangspunt dus. Xi'an heeft een stadsmuur (pas als een stad een stadsmuur heeft, mag het zich hoofdstad noemen), 13,7 km lang en 12 m hoog en 14 m breed. We lopen als eerste naar de Beltoren. Veel Chinese steden hebben een Beltoren en een Drumtoren. Deze werden in vroegere tijden gebruikt voor waarschuwen bij gevaar en later bij het aangeven van de tijd en wanneer de stadspoorten werden gesloten. Het zijn prachtige grote robuuste stenen torens, mooi versierd met houtsnijwerk. We hadden geluk dat we een kleine optreden konden bijwonen van het spelen op de verschillende klokinstrumenten. Daarna dus een bezoekje aan de Drumtoren, waar een tentoonstelling te zien was van allerlei trommels. Een must voor de drumliefhebber. China heeft een eeuwenoude drumcultuur. Was leuk en interessant om te zien.
Xi'an heeft ook een grote beroemde moslimwijk. Vlakbij de beide torens. Dus dat werd het volgende doel. Vanaf de torens zag je de rook al opkringelen van de vele kebab en barbecue stalletjes. Het was een drukte van belang. Voor de barbecues werden grote dikke takken gebruikt waaraan het lamsvlees zat. Uiteraard hebben we het ook gegeten. Behoorlijk spicey. Ook waren er veel,stalletjes waar soort crueslirepen werden gemaakt. Allerlei soorten met nootjes en veel honing. Overal kon je kleine stukjes proeven. Deze wijk heeft ook een moskee. Als dank aan de Islamitische Hui bewoners die mee hadden gevochten tegen de vijand liet de toenmalige keizer Taizu in 742 een moskee bouwen. Alleen wisten de Chinezen niet hoe een moskee eruit zag, dus het werd in Chineze stijl gebouwd. Daarom is er ook geen minaret en heeft het gebouw geen koepels maar een chinees dak. De minaret lijkt meer op een paviljoen.
Voor de avond hadden we gezien dat er een prachtige Chinese show opgevoerd zou worden in de buitenlucht. Helaas kwam er een enorme stortbui waardoor de show niet doorging. We kregen wel het geld terug, maar jammer dus dat we dit niet te zien kregen. Op maandag is er geen show. Na lang schuilen toch door de laatste regendruppels voorzien van plastic regenjasjes. (In een mum van tijd ruikt de chinees weer handel en staan er overal mensen paraplu's en regenjasjes te verkopen).
De eerste dag al weer om, morgen de tour naar het terracottaleger, die we 's ochtends in het hotel geboekt hadden. We zijn reuze benieuwd hierna en kijken er al twee jaar naar uit.