Sightseeing in Pingyao - Reisverslag uit Pingyao, China van Piet, Roy, Thea en Ella - WaarBenJij.nu Sightseeing in Pingyao - Reisverslag uit Pingyao, China van Piet, Roy, Thea en Ella - WaarBenJij.nu

Sightseeing in Pingyao

Blijf op de hoogte en volg Piet, Roy, Thea en Ella

14 Augustus 2014 | China, Pingyao

Donderdag 14 augustus, sightseeing

Pingyao is in 1997 geplaatst op de UNESCO erfgoedlijst, omdat bijna nergens de huisjes uit de Mingtijd zo goed bewaard zijn gebleven. Het oude centrum is helemaal ommuurd, totaal 6,5 km. Je kan op de muur lopen. Op de stadsmuur zijn 3000 kanttelen, deze symboliseren de 3000 leerlingen van Confucius. Verder zijn er 72 wachttorens, deze symboliseren de lievelingsleerlingen van Confucius. Pingyao wordt ook wel schildpadstad genoemd, een schildpad staat symbool voor kracht en lang leven. Verder was de stad ooit een belangrijk handelscentrum en bankcentrum. Door de ligging van de stad waren hier heel veel wisselbanken gevestigd. In de hele oude stad zijn talrijke bezienswaardigheden waarvan wij er een aantal hebben gezien, te weten een wandeling over de stadswal, bezoek aan de Confuciustempel, nog een andere tempel, de grootste wisselbank. Al deze gebouwen bestaan uit meerdere gebouwen met van die chinese daken. Er is altijd wel een binnenpleintje en net als onze hofjes straalt er rust uit. Het is mooi om te zien, maar aan het eind van de middag raakten we verzadigd. Een stop in een restaurant en daar zagen we reclame voor patat en appelgebak. Dat heb je in een toeristisch oord. Beide hebben we lekker genuttigd. Vandaag worden we minder gevraagd voor de fotosessies.

's Ochtends hadden we een Engelsman met Chineze vrouw ontmoet die ons het guesthouse lieten zien waar zij verbleven. Een idyllisch plekje met prachtige binnenplaats en kamers met ja heus een kangabed, maar wel met dik matras. We besloten hier een nacht te blijven. De hoteleigenaar verzorgt een dagtocht naar bezienswaardigheden buiten de stad voor de volgende dag. 's Avonds hebben we lekker gegeten in een restaurant aanbevolen in de lonely planet, beefreepjes met aardappelreepjes, kip in zoet zure saus, groente en heerlijke koffie met likeur na. Een feestje dus!