dag Taiyuan - Reisverslag uit Taiyuan, China van Piet, Roy, Thea en Ella - WaarBenJij.nu dag Taiyuan - Reisverslag uit Taiyuan, China van Piet, Roy, Thea en Ella - WaarBenJij.nu

dag Taiyuan

Blijf op de hoogte en volg Piet, Roy, Thea en Ella

12 Augustus 2014 | China, Taiyuan

Dinsdag 12 augustus. dag Taiyuan

Besluiten hier een rustdag in te lassen met een excursie naar de vooroudertempel van de Jin Ci. Het ligt 25 km ten zuiden van de stad en nemen een taxi die ons voor 100 Yuan na driekwartier aflevert. Het tempelcomplex bevat wel 100 gebouwen en het is er minder druk dan de andere bezienswaardigheden die we gezien hebben.
In de 11e eeuw voor Chr. Is de tempel opgericht ter ere van een of andere prins van het vorstendom Jin. Het is een mooi park waar je relaxed kan wandelen en af en toe duik je een tempel in. Langs de wandelpaden klinkt mediatiemuziek uit van die nepstenen, verborgen in hegjes of anderszins.
Helemaal achterin het park kom je bij de tempel van de heilige moeder uit 1100.
Binnen moeten er prachtige terracottabeelden staan.
Jammergenoeg kunnen we deze bijzondere beelden bewonderen vanachter een houtenraamwerk. Het is ook slecht verlicht, maar als je goed tuurt zie je de heilige moeder op haar troon omringd door 42 levensgrote hofdames. Ze zijn prachtig met heel fijn besneden gezichten (zie foto). We wandelen naar de uitgang, nemen een taxi terug en laten ons afzetten bij de Confuciustempel. Het is omgebouwd tot een rommelig museum. Na wat geslenter en de schaduwkunst bewonderd te hebben, lieten we ons afzetten voor een relaxuurtje in het hotel. Verder hebben we de avond doorgebracht in de Foodstreet. Het eten was voor het eerst niet zo'n succes. Er werd gekozen voor een kipschotel, waar geen kip in zat maar kraakbeen van kip, wat wij niet konden kauwen! Bij een andere foodstal wat sate genomen en een gedraaide aardappel aan een grote stok (het wordt hier gegeten als bij ons een zak patat). Op de hotelkamer de route van morgen bekeken....110 km wat betekent op tijd naar bed en vroeg op. Wordt vervolgd