Van Yuan Ping naar Taijuan - Reisverslag uit Yuanping, China van Piet, Roy, Thea en Ella - WaarBenJij.nu Van Yuan Ping naar Taijuan - Reisverslag uit Yuanping, China van Piet, Roy, Thea en Ella - WaarBenJij.nu

Van Yuan Ping naar Taijuan

Blijf op de hoogte en volg Piet, Roy, Thea en Ella

11 Augustus 2014 | China, Yuanping

Maandag 11 augustus Van Yuan Ping naar Taijuan: 116 km
Bewolkt weer; rond de 30 graden
Hotel Shanxi Grand Hotel: 550 Yuan

Het belooft een zware dag te worden, daarom opnieuw vroeg uit de veren.
Al voor 08.00 uur fietsen we weg, nagestaard door een snel groter wordende groep Chinezen! We fietsen de grote stad uit en komen langs verlaten fabrieken (in Europa zou het cultureel erfgoed zijn...) We moeten de G108 volgen en dat is een tweebaansweg, die langs de grote snelweg loopt. Het grote nadeel van dit stuk G108 dat er hele kolonnes zwaar vrachtverkeer overheen moeten. Ze zijn zwaarbeladen en kunnen qua snelheid niet over de snelweg. Langs de tweebaansweg is een smalle vluchtstrook waarover wij de 116 km moeten afleggen.
Moet eerlijk bekennen dat ik er nogal tegenop zag, maar wie A zegt moet ook B zeggen...De eerste stop was bij een kolenmarkt: berg steenkool en allemaal handelaren/kopers met hun elektrische karretjes met laadbak. Wij waren interessanter dan de kolen, want ook nu weer binnen no time had men zijn handel verlaten en waren de fietsen even interessanter.
Gelukkig hadden we wind mee en al rond half 11 naderden we .....
Echter, ze zijn daar gigantisch bezig om de hele stad van een enorme facelift te voorzien. Wij mochten, omdat Piet nogal aandrong en zich niet liet wegsturen, over het nieuwe asfalt de stad binnen fietsen. Je kan je ogen niet geloven als je ziet hoe ze dit aanpakken. Torenhoge flats, enorme brede nieuwe straten en aan weerskanten nog afbraak van huizen. Met grote verbazing hebben we rondgekeken.
We fietsen tegen een Yammy bakery en die kans konden we niet laten lopen: cappucino en 2 taartjes (92 Yuan, kan je 3x voor lunchen).
Daarna was het zwaar afzien...het vrachtverkeer raasde door, luid toeterend, stof opwaaiend en af en toe zwarte wolken. El en ik hebben vandaag voor het eerst met een mondkapje gereden (ook dat is wennen, maar beter). Lunchen in een vriendelijk restaurantje (rijst met roerei en thee: 22 Yuan) en maar weer verder trappen. Nog een klim om het niet te verleren en een heerlijke afdaling als beloning. Rond 16.00 naderden we Taijuan, maar dan is het nog 20 km fietsen naar het centrum (ook dit is een miljoenenstad). Vrachtverkeer is dan verdwenen en over een fietspad wat gescheiden van de weg is, peddelen we gestaag naar ons eindpunt Shanxi Grand hotel. Hier worden we met alle egards behandeld en zelfs de liftboy (in pak en pet) brengt alles keurig op de kamer. Wij gaan badderen en de heren gaan voor een gouden jongen (bier) in de deftige loungeroom. Rond 19.30 uur nemen we een taxi en laten ons afzetten bij de zgn eetstraat: een 1 km lange eetstraat met eethuisjes, stalletjes, overal chinese lampionnetjes en een zwerm chinezen en 4 europeanen.
Wij kiezen een gelegenheid waar alle voedsel op BBQ-pennen is geregen. Je krijgt een bord en je kan wel kiezen uit 20 soorten groenten/vlees. Inmiddels hebben de heren een eigen biertap op tafel gekregen en de uitgekozen spiezen worden geserveerd (champignons, sperzieboontjes, courgette, soort kleine schnitzel, sate, aardappelschijfjes en een stuk varkenspoot!). Dan nog koffie in een andere tent waar er livemuziek was (jaren '60 muziek) en El en Piet nog een dansje waagden.
Taxi was snel geregeld die ons om 23.00 uur voor 1 euro voor het hotel afzetten.
Wordt vervolgd

• 12 Augustus 2014 - 19:30

Gerda Van Der Roer:

Als ik het zo lees is het maar goed dat jullie nu alles in je op kunnen nemen. Over een aantal jaren is er niets meer over van het oude China, en alleen maar nieuwbouw.

Ja fietsen van beroemdheden horen natuurlijk wel in de badkamer te slapen.

Die mevrouw zat daar vast in de gang om in de gaten te houden dat er geen "vreemde"heren op bezoek kwamen.

groetjes,

Jan PIet en Gerda