Bezoek Hangende klooster en de Heilige Berg - Reisverslag uit Fanshanwan, China van Piet, Roy, Thea en Ella - WaarBenJij.nu Bezoek Hangende klooster en de Heilige Berg - Reisverslag uit Fanshanwan, China van Piet, Roy, Thea en Ella - WaarBenJij.nu

Bezoek Hangende klooster en de Heilige Berg

Door: Thea

Blijf op de hoogte en volg Piet, Roy, Thea en Ella

08 Augustus 2014 | China, Fanshanwan

Uitslapen is er na de inspanning van gisteren niet bij. Zitten om 8.00 uur al aan de ontbijttafel, waar we alleen een gekookt ei nuttigen op een gestoomd broodje zonder koffie of thee. Staan rond 8.30 al aan de stoeprand om een taxi aan te houden die ons naar het hangende klooster brengt wat ligt op 5 km afstand van het hotel. Het klooster ligt tegen een rotswand, hoog boven een kloof en tegenover de heilige berg Heng Shan. Het is een indrukwekkend bouwwerk dat werd gebouwd in de 6e eeuw onder de Noordelijke Weidynastie (386-534). Het bestaat uit 10 kleine ruimten, waarvan de achterwand werd uitgehakt in de rotswand. Trappen en bruggen verbinden de ruimten met elkaar. Je moet er voor 11.00 uur zijn, want dan ligt het klooster nog in het zonlicht. De drukte hier valt mee, alhoewel het toch schuifelen en wachten is voordat je door alle ruimten bent heen geschuifeld.
Toen we dit meesterbouwwerk bewonderd hadden, zijn we op zoek gegaan naar een taxi die ons kon brengen naar de Heilige Berg.
Na wat gedoe (taalbarriere en taxicodes) kregen we een taxi toegewezen met een zeer proactieve chauffeur die ons ook om 15.00 weer op wilde halen!
De heilige berg is een van de 5 mytische bergen in China. Je kan met een kabelbaan naar de top van 2017 meter of gaan lopen. Wij kiezen voor heen met de kabelbaan en terug lopen. Kopen kaartjes en laten ons in een gammel bakje naar boven brengen. Het bakje gaat over een geweldige kloof naar boven en we stappen uit. Tegen de rotsen zijn een tiental taoistische kloosters gebouwd. Het zijn ook hier vele trappen op en af en tempels bekijken. Bij elke tempel zijn wel taoistische monniken. Ze lezen handen, prevelen wat, schrijven ook chinese tekens in de handen van de tempelgangers en krijgen graag geld! Nadat we bijna alle tempels bezocht hebben, dalen we het pad af naar beneden. De chauffeur staat al te wachten en brengt ons veilig weer naar het hotel. Doen wat boodschapjes en de onderhand bekende bak Potmie wordt op de hotelkamer naar binnen geslurpt.
Om 17.00 maken we nog een wandeling door de Hutongs(oude wijk) van deze stad.
Ook hier zijn ze al een gedeelte aan het afbreken om plaats te maken voor flatgebouwen. We mogen nog een woning bezoeken en krijgen als afscheidsgeste 4 komkommers mee. Je gaat door een deur en dan kom je op een binnenplaats met rondom kamers, bewoond door meerdere families. Op dit binnenplaatsje werd er o.a. ook groente geteeld, vandaar de komkommers. Morgen weten we of ze lekker zijn!
Terwijl we op zoek zijn naar een restaurantje zien we ook nog wat van het avondleven! Er wordt veel gebakt en gebraden op straat, ontzettend veel rommel op straat. Je gooit bv alle dozen maar op de stoep en dan komt er wel weer iemand (vaak oude mensen) die de dozen plattrappen en op een stapel leggen!
Vinden uiteindelijk een restaurantje waar we het gebruikelijke eten. Wandelen terug naar het hotel waar er nog oo kaarten en google maps getuurd moet worden voor de route van de volgende dag.

• 11 Augustus 2014 - 14:05

José:

Weer mooie verhalen. echt genieten.

Gr,
    José

• 12 Augustus 2014 - 19:14

Gerda Van Der Roer:

wat een dunne kromme jongens die komkommers, haha!
    Leuk om alles weer te lezen.
    Hoe is het met de spieren, die zullen jullie toch zeker wel voelen met al die kilometers en hoogtes.

groetjes,
    Gerda