De hemelse vrede - Reisverslag uit Peking, China van Piet, Roy, Thea en Ella - WaarBenJij.nu De hemelse vrede - Reisverslag uit Peking, China van Piet, Roy, Thea en Ella - WaarBenJij.nu

De hemelse vrede

Blijf op de hoogte en volg Piet, Roy, Thea en Ella

21 Juli 2014 | China, Peking

We volgen het nieuws van het neergestorten vliegtuig nog steeds op de voet en lezen de krantenberichten via de ipad. vandaag op het programma een fietstocht met gids door de hutons. Om 8.00uur stond ze er ook echt. Leuke gids en perfect Engels sprekend. Ze loodsten ons door het verkeer heen. Oversteken blijft raar hier, maar het gaat allemaal goed. De hutons zijn nauwe authenthieke straatjes in Beijing. Soms zijn ze zo nauw dat je er niet eens doorheen kunt fietsen, slechts 40 cm. Ook vertelden ze dat er steeds meer woningen leeg staan omdat het confort niet zo geweldig is. Er zijn geen toiletten en douches. Men maakt gebruik van gemeenschappelijke toiletgebouwen. De jonge mensen wonen liever in de appartementgebouwen buiten de 2e ring. Gefietst langs de bel- en drumtoren die vroeger dienst deden om de burgers de tijd te laten weten. Daarna langs de uitgaansstraatjes, boekwinkel voor kaart en vervolgens weer terug naar hotel. Daar hebben we wat gegeten en even rust om vervolgens naar de tempel vd hemelse vrede te gaan. Een imponerend complex, vooral omdat alles zo goed is uitgedacht. Deze tempel is rond (symbool voor de hemel) en het plein is vierkant (symbool voor de aarde). De tempel deed dienst alleen voor de keizer bij de ceremonie ten gunste van een goede oogst. Dus slechts eenmaal per jaar. Ook hier weer extra gebouwen erbij. Na deze bezichtiging zijn we naar de wijk van de hutongs gegaan, bij het meer, om lekker te eten. Het waren verschillende vleesgerechten, lekker maar wel een beetje spicy. Vervolgens nog een biertje gedronken op een dakterras in het gezellige wijkje met allerlei verlichting. Daarna naar hotel met metro toen bleek dat we niet geheel 'thuis' konden komen. Was nl laatste metro. Gelukkig hadden we snel een taxi. Dat liep weer goed af. Laat thuis en besloten nog een extra dag te blijven voor bezoek aan Zomerpaleis.

• 29 Juli 2014 - 13:11

Karen:

Gave foto's, de muur ook zo op de achtergrond! En goede wegen zie ik haha!