Gaoming - Xindu - Reisverslag uit Gouda, Nederland van Piet, Roy, Thea en Ella - WaarBenJij.nu Gaoming - Xindu - Reisverslag uit Gouda, Nederland van Piet, Roy, Thea en Ella - WaarBenJij.nu

Gaoming - Xindu

Door: pretinchina

Blijf op de hoogte en volg Piet, Roy, Thea en Ella

15 Juli 2012 | Nederland, Gouda

Dag allemaal,

Een dag stedelijk gebied en drie dagen fietsen in het platteland. Dat is een heel groot verschil.
In het stedelijk gebied hebben we gezien dat de Chinezen een enorme economie aan het ontwikkelen zijn. Overal is er bedrijvigheid, gepaard gaande met zwaar autoverkeer. Alle verkeer maakt gebruik van de autowegen. Daar bedoel ik mee van voetganger tot zwaar transport. Er heerst gewoon een verkeersregel: groot gaat voor klein. En iedereen houdt zich hier aan. Tot nu toe, dus na 1 week, hebben we slechts twee keer een sirene gehoord. Dat is toch knap voor zo'n land met allerlei rare vervoersmiddelen. Maar goed dat staat geloof ik ook al in ons vorig verslag.

Het platteland: Het is prachtig groen, overal kleine rijstvelden in allerlei groeistadia van de rijstcultuur van omgeploegde akkertjes tot akkertjes met net gekiemde zaadjes en dan akkertjes met rijst erop totaan de oogst en dan de bouwrijp maken. Je ziet overal in het land parasollen waar de mensen bezig zijn met de traditionele hoeden en sjawls erover heen. Dat is hardnodig, want het is hier soms snikheet. 40 graden is het zo.

Het fietsen gaat goed, het is af en toe heuvelachtig met soms leuke klimmetjes tot zelfs een van 12%, waarbij dan de zweetdruppels overal vandaan komen.
Eten is ook iedere keer een avontuur:
We brengen natuurlijk onze chinese les in de praktijk, maar soms is onze uitspraak niet helemaal goed. Vaak worden we direct omringd met een stuk of 10 chinezen die ineens overal vandaan komen om ons te helpen met hun mobieltjes met vertaalapps (want dat heeft hier iedereen ook. Zeker in de grote steden zit iedereen vastgeplakt aan zijn mobiel). Eenmaal uitgekozen smaakt het ons tot nu toe nog steeds uitstekend. Gisteravond hadden we een leuke kipschotel waarbij we een leuk klein kippeschedeltje op het bord zagen liggen. Alles eten ze hier!
Maar eerlijk is eerlijk de chinese keuken is echt heerlijk.
We hebben ook al 2 avonden meegemaakt: ga je een restaurant binnen
(willen airco zitten en niet buiten op een kleverig plastic stoeltje
in de hitte) en dan brengen ze je naar een apart kamer, de zgn VIP
room: er staat een grote ronde tafel met een glasplaat. Het is een
kale ongezellige kamer, maar de Chinezen houden daar geloof ik van.
Wij vinden het wel een beetje saai, want je zit daar met z'n vieren in
zo,n hok. Het liefst zetten ze ook nog de Chinese TV keihard voor je aan, sfeerverhogend vinden ze dat.

Gistermiddag hoorden we ineens een enorm vuurwerk. Er liep een hele lange stoet mensen met aan de zijkant een chinese rol van rotjes. Gdurende de hele afstand, ong 1 km liep het vuurwerk mee. Het bleek een begrafenis te zijn.

Vandaag zagen we veel mensen bezig met de pindaoogst. Ook weer een apart gezicht. Het zijn struiken en die worden uit de grond getrokken.Ze worden opgebonden aan een stok en vervoerd op de fiets of anders lopend. Voor de huizen
zie je veel gezinnen zitten om de pinda's er af te halen en dan worden
ze vervolgens te droge gelegd.
De eerste karstgebergte zijn we voorbij gefietst. Een apart gezicht zo'n stuk rots.
Om 14.00 waren we vanmiddag op de plaats van bestemming: netjes voor
de grootste hitte. Het was ook vandaag weer een prachtige tocht. We
kwamen ook nog langs inmens grote eendenkwekerijen. Alles wordt hier
groots opgezet: steenfabrieken, triplexfabrieken, houtzagerijen etc.
Zijn wel leuke mensen die Chinezen: bereid om te helpen, vrolijk en
nieuwsgierig. En volgens mij werken ze dag en nacht: een zondagse rust
kennen ze niet. We zagen vandaag geen verschil met andere dagen!
Het leven is goedkoop: we logeren nu in een hotel voor ongeveer 12
euro per kamer en hebben ook nog internet!.Het avondeten kost ook niet
veel: voor 20 euro heeft iedereen zijn buikje vol (5 euro per
persoon).
We wandelen dan nog even wat in het dorp of stad. Dorpen zijn leuker.
De grotere steden zijn eigenlijk verschrikkelijk. Heel veel lawaai,
ontzettend veel licht reclame, veel volk en nog steeds warm.

Tot het volgende berichtje

• 15 Juli 2012 - 17:29

Clairy:

Ander land, andere mensen, andere gewoonten, gewoon heel anders en daarbinnen het grote contrast van economische ontwikkeling en het belang van de landbouw om al die monden te voeden. Het is in jullie verslag goed terug te lezen. Het doet mij erg denken aan onze tijd in Ghana. Hoe men omgaat met gasten, tv en afscheid van de doden. Blijf genieten van deze prachtreis. Wij genieten volop van jullie verhalen.

• 15 Juli 2012 - 17:56

Karen:

Leuk verhaaltje weer! Ook leuk om de foto's erbij te zien, zodat we een beetje een beeld bij het verhaal hebben! Goed dat jullie steeds voor de grootste hitte er zijn, anders hou je het natuurlijk bijna niet vol! Maar zo te lezen zien jullie veel mooie dingen en gaat t allemaal goed! Fietsze ;) xx

• 16 Juli 2012 - 06:53

José:

Gezellig verhaal om te lezen. Ik zie het helemaal voor me,........ 4 fietsers, bepakt en bezakt met niet meer alleen natte ruggen. Wat zullen jullie het heet hebben. Maar daar tegenover staat natuurlijk wel, dat jullie veel zien en beleven. Ik mis hier de foto's bij,... ik ben waarschijnlijk wat verwend door het vorige reisverslag.

• 16 Juli 2012 - 07:55

Bart En Annemieke:

Wauw, dat klinkt allemaal gaaf.
    Veel plezier nog de komende weken.

Groetjes,

Bart en Annemieke